Willys Cj-2A

Pracovaly na amerických farmách, se zavěšeným pluhem nahrazovaly traktory, pomáhaly znovu budovat poválečné hospodářství. Willys CJ-2A, první masově vyráběný Jeep určený pro civilní sektor, se začal vyrábět 14.července 1945, bývá též nazýván „Flatfender“, podle jeho předních blatníků z rovných plechů. CJ značí „Civilian Jeep“. V roce 1949 si výrobce nechal značku Jeep zaregistrovat. CJ-2A se vyvinul z modelu MB, ale málokdo ví, že měl ještě dva předchůdce.

 

V roce 1944 si spojenci byli jistí, že vyhrají válku a tak Willys začal projektovat automobil pro poválečný civilní trh – CJ-1. Ten byl téměř shodný s válečným MB, pouze měl poněkud civilnější plátěnou střechu, zadní výklopné čelo a jiné tažné zařízení (pro zavěšení příslušenství). Nezachoval se jediný exemplář modelu CJ-1 a ani není jisté, kolik se jich vlastně vyrobilo.

CJ-2, taktéž známý jako „AgriJeep“ je výsledkem dalšího vývoje a objevil se někdy mezi roky 1944 a 1945. Měly zadní výklopné čelo, vyvedené náhony pro příslušenství vpředu i vzadu (takzvané PTO – power take-offs), regulátor zajišťující konstantní rychlost (kvůli zemědělským operacím – plužení atd.), převodovku T90 s řazením pod volantem. Starší modely měly na kapotě a na okně mosazné plaketky s nápisem JEEP. Nápis Willys se objevil na pozdějších modelech a pak až na CJ2A. Některé CJ2 měly na přístrojové desce plaketky „AgriJep“. Náhradní kolo bylo namontováno na pravé straně vpředu (u pozdějších modelů vzadu, tak jako na CJ2A a všech pozdějších). CJ2 byly pravděpodobně výrobcem distribuovány zemědělcům pro zkušební účely. Do současné doby se jich zachovalo pouze devět, ale ani tento počet není jistý.

CJ-2A se vyznačuje už více pozměněným zevnějškem oproti MB, než její předchůdci. MB měl zapuštěná světla a masku s devíti žebry. CJ2A má světla mnohem větší, nezapuštěná a má sedmi žebrovou masku. Vyšší okno, pohodlnější sedačky. Ozdobná obruba světel, která bývala v barvě karosérie se v roce 1946 začala chromovat. Poruchová převodovka T-84 byla vyměněna za novější a vylepšenou T-90 (stejný počet rychlostí, ale mohutnější provedení). Starší CJ2A měly typicky americké řazení pod volantem („Three on the Tree“), později se přešlo na podlahové řazení („Three on the Floor“). Pohon obstarával osvědčený motor přezdívaný Go-Devil o síle 60 koní (při 4000 rpm). Tyto vozidla se začaly označovat „Universal Jeep“, později „Jeep Universal“. Možnosti rozšíření standardní výbavy byly opravdu široké – několik typů regulátorů rychlosti (pozn. – anglicky governor), přední/zadní  „PTO“ (od převodovky vyvedený náhon pro příslušenství), přední/zadní náhon na řemenici (například pro pohon pily), plátěná střecha, kovová střecha, naviják, 265 liber (120 kg!) těžké přední pneumatiky kvůli vyvážení zátěže, silnější péra, háky na přední nárazník. PTO mohlo pohánět všemožné příslušenství jako třeba naviják, hydraulické hevery, sekačky, generátory, svářečky, kultivátory, pluhy, žací stroje, pily a mnoho dalších.

CJ-2A se vyznačuje už více pozměněným zevnějškem oproti MB, než její předchůdci. MB měl zapuštěná světla a masku s devíti žebry. CJ2A má světla mnohem větší, nezapuštěná a má sedmi žebrovou masku. Vyšší okno, pohodlnější sedačky. Ozdobná obruba světel, která bývala v barvě karosérie se v roce 1946 začala chromovat. Poruchová převodovka T-84 byla vyměněna za novější a vylepšenou T-90 (stejný počet rychlostí, ale mohutnější provedení). Starší CJ2A měly typicky americké řazení pod volantem („Three on the Tree“), později se přešlo na podlahové řazení („Three on the Floor“). Pohon obstarával osvědčený motor přezdívaný Go-Devil o síle 60 koní (při 4000 rpm). Tyto vozidla se začaly označovat „Universal Jeep“, později „Jeep Universal“. Možnosti rozšíření standardní výbavy byly opravdu široké – několik typů regulátorů rychlosti (pozn. – anglicky governor), přední/zadní  „PTO“ (od převodovky vyvedený náhon pro příslušenství), přední/zadní náhon na řemenici (například pro pohon pily), plátěná střecha, kovová střecha, naviják, 265 liber (120 kg!) těžké přední pneumatiky kvůli vyvážení zátěže, silnější péra, háky na přední nárazník. PTO mohlo pohánět všemožné příslušenství jako třeba naviják, hydraulické hevery, sekačky, generátory, svářečky, kultivátory, pluhy, žací stroje, pily a mnoho dalších.

Rok Počáteční výrobní číslo Koncové v.č. Vyrobeno vozidel
1945 10001 11824 1824
1946 11825 83379 71554
1947 83380 148458 65078
1948 148459 222581 74122
1948 222582 224764 2182

Při psaní článku jsem vydatně čerpal ze stránky The CJ2A Page, nejde však jen o překlad. Obrázky jsou porůznu z internetu, pokud má někdo pocit, že porušuji jeho autorské právo, ať se mi ozve. Pokud odhalíte nějakou chybu, ať již pravopisnou, technickou, nebo historickou, dejte prosím vědět

Příspěvek byl publikován v rubrice Historie automobilů. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *