Land Rover Serie I, II a III

První Land Rover (označovaný jako S1), inspirovaný válečným jeepem, byl navržen na začátku roku 1947 (funkční prototyp v létě téhož roku), jako farmářský stroj, který měl hravě zvládnout orat pole i jezdit po městě. Odolnost proti korozi napomohla těmto automobilům ke skvělé pověsti, dlouhověkých a nezničitelných pracantů. Vyráběly se v letech 1948-1957. První prototypy měly volant uprostřed, neměly dveře a byly postaveny převážně z komponent Willys. Výroba automobilů pro farmáře měla původně firmě pouze pomoci z tíživé finanční situace, než opět zahájí výrobu luxusních vozidel.

Pro Land Roves S1, nazývaný většinou prostě „The Land Rover“, který byl menší než všechny pozdější modely je charakteristický žebřinový rám a karosérie z lehké slitiny hliníku a magnézia. Po válce byl všeobecný nedostatek oceli a obrovské zásoby hliníku na výrobu letadel. Rover jednak neměl kvóty na ocelové plechy a druhak neměl ani peníze na přípravky lisů. Aby byl S1 co nejlevnější, lakoval se zpočátku barvami, které přebývaly armádě. Takže několika odstíny zelené.

V co největší míře byly použity už existující součástky (motor, převodovka a zadní náprava), tvary karoserie byly co nejjednodušší, nenáročné na výrobu, případně opravy. Rover byl navržen jako maximálně užitečný pro farmáře, pro pohon různých zařízení a tak podobně. Už během prvního roku se S1 prodalo 8,000. Od roku 1948 do 1951 byla k dispozici pouze varianta s rozvorem 2032 mm (80 in) a benzínovým motorem o objemu 1600 ccm. Výbava jako dveře, nebo střecha (plátěná / kovová) se nedodávala standardně. V roce 1952 dostal Rover větší, dvoulitrový motor a vylepšenou převodovku, která automaticky připojovala přední náhon, při zařazení redukcí. Rovery byly v té době často kritizovány, kvůli malému úložnému prostoru a tak  se udála v roce 1954 velká změna, rozvor byl zvětšen na 2184 mm (86 in) a byl představen pick-up 2718 mm (107 in) dlouhý. Čtyřdveřový model, známý jako „Stationwagon“ s místem až pro deset cestujících se objevil v roce 1956. V tomtéž roce se Rovery kvůli většímu naftovému motoru (ten se ale montoval až od roku 1957) znovu prodloužily, na 2235 mm (88 in) a 2769 mm (109 in). Rover dokázal překvapivě rychle upravovat svoji  nabídku pro nejrůznější zákazníky a tak Rovery sloužily u policejních a ozbrojených sil, stavebních dodavatelů, záchraných služeb a tak dále. Pro své dobré terénní schopnosti stále častěji nalézaly uplatnění při nejrůznějších expedicích. Dochovaly se jich stovky, ne-li tisíce.

V polovině padesátých let bylo jasné, že má-li se Land Rover udržet na špici, musí projít podstatnější inovací. Land Rover Series II (S2), následník neuvěřitelně úspěšného S1, se vyráběl od roku 1958 do 1961. Už první rok se jich prodalo 28,000. K dispozici byl opět v kratší (88 in) a delší (109 in) verzi. První Land Rover s relativně moderními tvary, poháněný známým 2.25 litrovým benzínovým motorem o síle 52 koní. Převodovku zdědil od staršího modelu, ale už měla synchronizovanou třetí a čtvrtou rychlost. Design zůstal konzervativní, jen rohy karoserie už nebyly tak hranaté. Plexisklo čelního okna nahradilo sklo. V roce 1959 už se po silnicích celého světa prohánělo kolem čtvrt milionu Roverů.

Další v řade, Series IIA (1961-1971) je s odstupem času hodnocen jako nejodolnější Land Rover řady Series. Na první pohled je prakticky totožný s předchozím S2,  odlišovalo je jen pár kosmetických změn a nový naftový motor (2,25l). Počínaje rokem 1962 byl v nabídce model pro 12 pasažérů. Ti se tam sice vešly jen stěží, ale díky tomu se dalo obejít zdanění, protože tento vůz byl evidován jako autobus… Ĺ estiválce 2.6l se montovaly do prodloužených Roverů (od roku 1967). Kusy určené na export měly světla v blatnících, namísto v masce. O něco později se na stejné místo přesunuly i u domácích modelů. Roku 1968 byl představen modifikovaný jednotunový Land Rover, na pohled stejný jako obyčejný 3/4 tunový S2.

Infomace pocházejí z více zdrojů:

http://www.winwaed.com/landy/history/series1.shtml

Příspěvek byl publikován v rubrice Historie automobilů. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *