Willys Jeepster VJ

Willys úspěšně prodával užitková pracovní vozidla (Cj – 1946, Jeep Wagon – 1946, Jeep Truck – 1947) a tak chtěl uspět i jinde, než jen u farmářů a lesníků. Původní Willys Jeepster VJ se začal vyrábět 3.dubna 1948 a poslední sjel z montážní linky v roce 1950. Měl náhon pouze na zadní kola, spartánský, ale stylový interiér, na přání rádio a kupovali ho pouze zarytí fandové značky. Ačkoli jeho charakteristický krabicovitý design byl oceněn odbornou kritikou, na trhu se příliš neuchytil, možná také díky mizerné reklamě. Prodalo se jich pouze 19,132 kusů (podle jiného zdroje 20,353), takže dnes jde o poměrně vzácné a tím pádem i ceněné auto.

Jeepster

Jeepster první generace (interně označovaný jako VJ) byl poprvé představen v dubnu roku 1948, jako další příspěvěk tehdejší mánii po sportovních autech. Jeepster byl sportovní především svým vzhledem. Čtyřsedadlový kabriolet s hadrovou střechou, vážící 1179 kg, svůj design zdědil převážně po modelu Station Wagon, který byl představen v roce 1946. Sdíleli stejnou placatou přední masku a kapotu. Na rozdíl od ostatních modelů značky Willys, Jeepster se nikdy neprodával ve verzi s pohonem všech kol. Namísto toho Jeepster, který řiditelností zrovna nevynikal, u přední nápravy používal polonezávislé odpružení, které Willys nazýval „Planadyne suspension“ s jedním příčným listovým perem. Tento systém se objevil i na některých pozdějších modelech. Lidová tvořivost není jen výsadou Česka a tak po světě jezdí spousty těchto aut s pohonem všech kol. Během prvního roku, kdy se vyráběl, byl nabízen pouze se starým motorem „Go-Devil“ o síle 62 koní. I oproti autům ze čtyřicátých let to byl tehdy na silnici slimák. V polovině roku 1949 se začal montovat šestiválcový motor Lightning, o síle 70 koní, což byl nejmenší šestiválec, jaký se kdy v USA vyráběl. Byl pouze o málo výkonější než původní čtyřválec.

V roce 1950 byl představen vylepšený Jeepster s novou maskou do tvaru V (s osmi vertikálními a šesti horizontálními příčkami) a s novějším motorem „Hurricane“ (72 koní), což byl mírně upravený starší motor, se sacími ventily v hlavě. Dokonce se v té době prodávala speciální souprava na úpravu staršího motoru Go-Devil na novější Hurricane. Převodovka byla po celé čtyři roky stejná – třírychlostní T-96, vybavená elektricky ovládaným 30% rychloběhem. Celkově Jeepster nebyl komerčně úspěšný a tak Willys v roce 1950 výrobu ukončil. V roce 1951 se rozprodaly poslední kusy.

Infomace pocházejí z více zdrojů:

http://www.jpmagazine.com/thehistoryof/5426/

Příspěvek byl publikován v rubrice Historie automobilů. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *