Dněpr K-750

K-750 – Dněpr – historie

V roce 1939, těsně před útokem Německa na Polsko, byla podepsána dohoda o neútočení mezi Třetí říší a SSSR. Kromě územních zisků v Polsku a Pobaltí přinesla Sovětskému svazu také čas, aby  přes neutrálního švédského prostředníka získal několik kusů BMW R 71 a přípravil výrobu jejich kopií, které se vyráběly pod označením M-72.

BMW R71 a M 72M

Ve srovnání s BMW R 71 byly některé části podvozku M-72 zesíleny, původní drátěný čistič vzduch BMW byl prozřetelně nahrazen účinnějším „mokrým“ olejovým filtrem a vzhledem k větším vzdálenostem Ruska dostala eMka větší nádrž. Také řada hliníkových dílů se vyráběla z oceli.

A tak když v roce 1941 vtrhla Hitlerova armáda do Sovětského svazu, bojovali už ruští vojáci s podobnými stroji jako jejich protivník. Původní výroba eMek byla z taktických důvodů přesunuta z Moskvy za Ural do Irbitu. Od února 1942 do konce války bylo vyrobeno a dodáno na frontu téměř 10 000 strojů.

Po válce výroba motocyklů v Irbitu zůstala, ale na začátku 50-ých let se část výroby přesunula i do bývalé tankové opravny v Kyjevě.

Historie Kyjevské továrny začíná bezprostředně po válce, kdy se z bývalé tankové opravny č.8 (existující již před válkou) stává Kyjevský Motocyklový Závod (KMZ). – Jeho prvními typy byly malé, jednoduché motocykly K-1B a tříkolky se stejným motorem…
Na začátku 50. let se produkce závodu do značné míry spojuje s bratrancem z Irbitu ( IMZ ). V Kyjevě se vyrábějí pro M-72 nejdříve motory a převodovky, později celé motocykly, přičemž je produkce továrny určena pro armádu … V roce 1954 začíná výroba typu K-750 vycházející z typu M-72N. Koncepce motoru 750 SV zůstává zachována, zvyšuje se však výkon, zlepšuje chlazení a snižuje spotřeba. Posléze vzniká i speciální verze s pohonem kola sidecaru a uzávěrkou diferenciálu MV-750M. Do té doby totiž podobný systém fungoval jen na druhoválečných BMW R 75 a Zündappech.

Oba typy se v různých verzích udržely ve výrobním programu až do roku 1983… První prototyp motoru OHV se objevuje už v roce 1960, liší se však od starých typů pouze změnou ventilového rozvodu. Postupně je zavedeno modernější zapalování, 12 voltová elektro soustava, změněn tvar nádrže. V roce 1985 začíná výroba typů MT-11 a MT-16 s vylepšenou převodovkou a změněným vzduchovým filtrem. Výrobní linka původních SV typů M-72, K-750 se stěhuje do Číny kde se pod značkou Chang-Jiang vyrábějí dodnes…

Dnes se továrna v Kyjevě potýká s problémy a motorky už nevyrábí .

KMZ – Kyjevský motocyklový závod – v podstatě nikdy nevyráběl úplné kopie předválečného BMW. Motocykly z Kyjevské produkce připomínají BMW pouze koncepcí.    Dnes už jen stěží můžeme s určitostí říct, kdy který model a jak byl v průběhu let přesně vyroben a vybaven. V sovětské logistice totiž panoval příznačný „pořádek“ a na svět tak přicházely různé a často ani neoznačené „sloučeniny“ jednotlivých modelů.

Příspěvek byl publikován v rubrice Historie automobilů. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

Jedna reakce na Dněpr K-750

  1. Tichoň Milan Monty napsal:

    jsem vlastníkem motocyklu dne dokladů Dněpr K 750 M, měl bych dotaz je možné k této notorce sehnat nějaké informace příp manuály, nebo dílenské příručky, servisní příručky a pod, rádd bych motocykl repasoval do co nejpůvodněší podoby
    děkuji
    mmt

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *